CSM Cantiga 89 Lyrics: A Madre de Déus onrrada

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A Madre de Déus onrrada
Cantiga 89: A Madre de Déus onrrada
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Epigraph  

Esta é como ũa judéa estava de parto en coita de mórte, e chamou Santa María e lógo a aquela óra foi libre.

Line Refrain  Metrics  
1 A Madre de Déus onrrada 7' A
2 chega sen tardada 5' A
3 u é con fé chamada. 6' A
 
  Stanza I     
4 E un miragre disto 6' b
5 direi que fez a grorïosa 8' c
6 Madre de Jesú Cristo, 6' b
7 a Reínna mui pïadosa, 8' c
8 por ũa jude' astrosa 7' c
9 que éra coitada 5' A
10 e a mórte chegada. 6' A
  A Madre de Déus onrrada...    
 
  Stanza II     
11 Ca o prazo chegado 6' b
12 éra en que parir devía, 8' c
13 mas polo séu pecado 6' b
14 aquesto fazer non podía, 8' c
15 porque de Santa María 7' c
16 non creía nada 5' A
17 que verdad' é provada. 6' A
  A Madre de Déus onrrada...    
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson
www.cantigasdesantamaria.com/csm/89
 
  Stanza III     
18 Ela assí jazendo, 6' b
19 que éra mais mórta ca viva, 8' c
20 braadand' e gemendo 6' b
21 e chamando-se mui cativa, 8' c
22 con tan gran door esquiva, 7' c
23 que desamparada 5' A
24 foi; e desasperada 6' A
  A Madre de Déus onrrada...    
 
  Stanza IV     
25 Éra ja d' aver vida 6' b
26 nen lle prestaren meezinnas. 8' c
27 Porend' a mui comprida 6' b
28 Reínna das outras reínnas, 8' c
29 acorredor das mesquinnas, 7' c
30 sen gran demorada 5' A
31 ll' ouve lógu' envïada 6' A
  A Madre de Déus onrrada...    
 
  Stanza V     
32 Tamanna craridade 6' b
33 ben come se o sól entrasse 8' c
34 alí; e de verdade 6' b
35 lle diss' ũa vóz que chamasse 8' c
36 de coraçôn e rogasse 7' c
37 a santivigada 5' A
38 a benaventurada 6' A
  A Madre de Déus onrrada...    
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson
www.cantigasdesantamaria.com/csm/89
 
  Stanza VI     
39 Madre de Déus con rógo, 6' b
40 que é chẽa de gran vertude. 8' c
41 E ela o fez lógo, 6' b
42 e ouve fillo e saúde, 8' c
43 porque cedo, se mi ajude CSM 89:43Obligatory synalepha after unstressed mi; see the Concordance for more examples. 7' c .oron
44 Déus, foi delivrada 5' A
45 e a sa madre dada. 6' A
  A Madre de Déus onrrada...    
 
  Stanza VII     
46 Pois María oíron 6' b
47 as judéas que a guardavan 8' c
48 chamar, todas fugiron 6' b
49 da casa e a dẽostavan 8' c
50 e “eréja” a chamavan 7' c
51 muit' e “renegada” 5' A
52 e “crischãa tornada.” 6' A
  A Madre de Déus onrrada...    
 
  Stanza VIII     
53 Mais ela, por peleja 6' b
54 non aver con essas sandías, 8' c
55 dereit' aa eigreja 6' b
56 se foi depó-los treinta días, 8' c
57 que non atendeu Messías, 7' c
58 mais de-la entrada 5' A
59 foi lógo batiçada. 6' A
  A Madre de Déus onrrada...    
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson
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  Stanza IX     
60 E trouxe dous meninnos 6' b
61 sig' aquel fill' e ũa filla; 8' c
62 e macar pequeninnos 6' b
63 éran, por los de pecadilla 8' c
64 tirar, en Santa Cezilla, 7' c
65 na pía sagrada, 5' A
66 os fez dessa vegada 6' A
  A Madre de Déus onrrada...    
 
  Stanza X     
67 Ambos fazer crischãos, 6' b
68 contando como ll' avẽéra 8' c
69 do fill' e como sãos 6' b
70 séus nembros todos ll' entôn déra 8' c
71 Santa María; e féra- 7' c
72 mente foi amada 5' A
73 por aquest' e loada. 6' A
  A Madre de Déus onrrada...    
 

Footnotes

Line 43:

Obligatory synalepha after unstressed mi; see the Concordance for more examples.

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Footnotes

E1:

In [E] the flat is missing at this position and at E2, but both are clearly necessary to the melody, and the vuelta has one in the corresponding position. Also, [To] has this cantiga written in C which implies a flat throughout the piece when transcribed to F in [E].

E2:

See E1.

Manuscript references

External links marked are to facsimiles on Greg Lindahl's Cantigas de Santa Maria website.

[E]89viewhttp://www.pbm.com/~lindahl/cantigas/facsimiles/E/202small.htmlExternal link
[T]89 
[To]XIIviewhttp://www.pbm.com/~lindahl/cantigas/facsimiles/To/bob106small.gifExternal link

Oxford CSM Database record

External link to poem data:  CSM 89http://csm.mml.ox.ac.uk/index.php?p=poemdata_view&rec=89

Links to the Oxford database are provided with the kind permission of the project team. When planning a concert or recording, I would recommend that you use (and credit) my more pragmatic texts and supporting materials in the preparation of your performance, but that you request permission from the Oxford database team to reproduce (and credit) their own critically edited texts in your programme or liner notes, as these adhere to stricter criteria that keep them closer to the original sources, and undoubtedly have the greater academic authority.

Metrical summary

Refrain

7'  5'  6'

Stanzas

6'  8'  6'  8'  7'  5'  6'

Rhyme

AAA / bcbccAA
 RIIIIIIIVVVIVIIVIIIIXX
Aada
b istoadoendoidaadeɔgoiɾoŋeʤaiɲosaŋos
c ozai.aiβaiɲasaseudeaβaŋi.asiʎaɛɾa

Estimated performance times

Average syllables / min. Time
Very slow5015:13
Slow1007:36
Medium1505:04
Fast2003:48
Very fast2503:02

These are very approximate total times for a full sung (or spoken) performance of all stanzas with all repeats of the refrain. Note that the speed is in average syllables per minute, and no particular mensural interpretation is assumed. More ornamented music will reduce the syllabic speed considerably. Remember also to add time for instrumental preludes, interludes and postludes.

Total syllables: 761