Como déus fez a un mouro que fillou a oférta do altar de Santa María que se non mudasse do logar.
Line | Refrain | Metrics | |
1 | Muito per é gran dereito de castigado seer | 7' | 7 A|
2 | quen s' atrev' ao da Virgen pera furtar contanger. | 7' | 7 A|
Stanza I | |||
3 | E com' é hóm' atrevudo de penssar nen comedir | 7' | 7 b|
4 | de furtar ren do da Virgen, que faz os céos abrir | 7' | 7 b|
5 | e dar-nos de Déus sa graça, tal é como quen cospir | 7' | 7 b|
6 | quér suso contra o céo, e vai-lle na faz caer. | 7' | 7 A|
Muito per é gran dereito de castigado seer... | |||
Stanza II | |||
7 | Dest' un fremoso miragre avẽo, com' aprendí, | 7' | 7 b|
8 | en Tudía, na eigreja da Virgen, e foi assí | 7' | 7 b|
9 | que de mouros mui gran gente vẽéron correr alí | 7' | 7 b|
10 | tod' en redor pela térra e mui gran dano fazer. | 7' | 7 A|
Muito per é gran dereito de castigado seer... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/329 | |||
Stanza III | |||
11 | E con quant' entôn roubaron foron ben alí pousar | 7' | 7 b|
12 | tod' en redor da eigreja, e do séu foron fillar | 7' | 7 b|
13 | meallas d' our' e dinneiros que poséron no altar | 7' | 7 b|
14 | a honrra da Virgen santa, de que Déus quiso nacer. | 7' | 7 A|
Muito per é gran dereito de castigado seer... | |||
Stanza IV | |||
15 | Ca, según lles déu escrito Mafomat no Alcorán, | 7' | 7 b|
16 | ben creen mouros sen falla, e desto dulta non han, | 7' | 7 b|
17 | que do Espêrito Santo s' emprennou sen null' afán | 7' | 7 b|
18 | prender nen dan' a sa carne, e assí foi conceber | 7' | 7 A|
Stanza V | |||
19 | virgen; e des que foi prenne ar pariu fillo barôn | 7' | 7 b|
20 | e depois ar ficou virgen, e demais houve tal don | 7' | 7 b|
21 | que sôbrelos anjos todos quantos eno céo son†CSM 329:21The word anjos here is Mettmann's respelling of angos in [E], which is clearly intended to be a two-syllable variant of the normal form ángeos (= "angels"). This provides good support for the common occurrence of synaeresis in the latter word elsewhere, e.g. CSM 141:42, 306:17, as does the fact that the modern Portuguese and Galician words are "anjo(s)" and "anxo(s)". | 7' | 7 b|
22 | a fezo Déus mais honrrada e de todos mais valer. | 7' | 7 A|
Muito per é gran dereito de castigado seer... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/329 | |||
Stanza VI | |||
23 | Onde, pero que os mouros non teman a nóssa fé, | 7' | 7 b|
24 | tod' esto da Virgen santa tẽen que gran verdad' é; | 7' | 7 b|
25 | e porend' alí oraron u a sa eigreja sé, | 7' | 7 b|
26 | e cada un do que teve foi sobr' o altar põer. | 7' | 7 A|
Muito per é gran dereito de castigado seer... | |||
Stanza VII | |||
27 | Quand' aquest' houvéron feito, lógo se partiron ên; | 7' | 7 b|
28 | mas un mour' avizimao, atrevud' e de mal sen, | 7' | 7 b|
29 | leixou ir os outros todos e foi en mui gran desdên | 7' | 7 b|
30 | fillar quant' ofereceron e en sa bulssa meter. | 7' | 7 A|
Muito per é gran dereito de castigado seer... | |||
Stanza VIII | |||
31 | E pois los houve fillados, atán tóst' ir-se cuidou; | 7' | 7 b|
32 | mais ante que aa pórta chegasse, cégo tornou | 7' | 7 b|
33 | e perdeu todo o siso, e tan irto se parou | 7' | 7 b|
34 | ben come madeiro duro, que se non pode mover. | 7' | 7 A|
Muito per é gran dereito de castigado seer... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/329 | |||
Stanza IX | |||
35 | Os outros séus companneiros cataron-s' a derredor | 7' | 7 b|
36 | e acharon este mẽos, e houvéron gran pavor | 7' | 7 b|
37 | de se for mórt' ou cativo; e o alcaide maior | 7' | 7 b|
38 | mandou que buscá-lo fossen e pera el o trager. | 7' | 7 A|
Muito per é gran dereito de castigado seer... | |||
Stanza X | |||
39 | Eles a buscá-lo foron e chegaron ben alá | 7' | 7 b|
40 | aa eigrej', e un deles lles diss': “Entremos acá; | 7' | 7 b|
41 | ca mui tóste os crischãos o fillaron, e está | 7' | 7 b|
42 | ascondudo na eigreja pera quand' escurecer | 7' | 7 A|
Stanza XI | |||
43 | o levaren.” E tan tóste entraron, com' apres' hei, | 7' | 7 b|
44 | ena eigreja, e viron estar aquele sen lei | 7' | 7 b|
45 | cégu' e atal com' ũa pédra. Diz un deles: “Que farei? †CSM 329:45Synalepha in the first hemistich is the only option here, and although the combined metrical syllable -guea- falls on a single long virga .on, the result sounds natural enough. | 7' | 7 b.on |
46 | Aquest' hóm' está ja mórto ou mui préto de morrer.” | 7' | 7 A|
Muito per é gran dereito de castigado seer... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/329 | |||
Stanza XII | |||
47 | E un deles foi a ele e falou-ll' e o tangeu, | 7' | 7 b|
48 | mais aquel per nulla guisa non falou nen se moveu; | 7' | 7 b|
49 | outros ao altar foron, e de quant' ofereceu | 7' | 7 b|
50 | a companna que se fora, ü i ren seer. non vi | 7' | 7 A.o |
Muito per é gran dereito de castigado seer... | |||
Stanza XIII | |||
51 | Entonce disséron todos: “Quiçai aqueste rapaz | 7' | 7 b|
52 | foi furtar a oferenda, que lle Déus aquesto faz; | 7' | 7 b|
53 | e catemos se a trage e tornemo-la en paz | 7' | 7 b|
54 | sôbrelo altar u ante a foron oferecer.” | 7' | 7 A|
Muito per é gran dereito de castigado seer... | |||
Stanza XIV | |||
55 | Aquel mouro que estava mui mais negro que o pez | 7' | 7 b|
56 | foi todo escodrunnado, e lógo aquela vez | 7' | 7 b|
57 | acharon-ll' a oferenda e aa Sennor de prez | 7' | 7 b|
58 | a déron outra vegada. E aquel mouro s' erger | 7' | 7 A|
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/329 | |||
Stanza XV | |||
59 | foi, e os ollos tan tóste se ll' abriron, e a luz | 7' | 7 b|
60 | viu polo prazer da Madre daquel que morreu na cruz. | 7' | 7 b|
61 | E o miragre sabudo foi ben daquí atá Suz, | 7' | 7 b|
62 | e dos mouros os crischãos o houvéron de saber. | 7' | 7 A|
Muito per é gran dereito de castigado seer... | |||
Footnotes
Line 21: | The word anjos here is Mettmann's respelling of angos in [E], which is clearly intended to be a two-syllable variant of the normal form ángeos (= "angels"). This provides good support for the common occurrence of synaeresis in the latter word elsewhere, e.g. CSM 141:42, 306:17, as does the fact that the modern Portuguese and Galician words are "anjo(s)" and "anxo(s)". |
Line 45: | Synalepha in the first hemistich is the only option here, and although the combined metrical syllable -guea- falls on a single long virga .on, the result sounds natural enough. |
Manuscript references
External links marked are to facsimiles on Greg Lindahl's Cantigas de Santa Maria website.
[E] | 329 | viewhttp://www.pbm.com/~lindahl/cantigas/facsimiles/E/585small.htmlExternal link |
Oxford CSM Database record
External link to poem data: CSM 329http://csm.mml.ox.ac.uk/index.php?p=poemdata_view&rec=329
Links to the Oxford database are provided with the kind permission of the project team. When planning a concert or recording, I would recommend that you use (and credit) my more pragmatic texts and supporting materials in the preparation of your performance, but that you request permission from the Oxford database team to reproduce (and credit) their own critically edited texts in your programme or liner notes, as these adhere to stricter criteria that keep them closer to the original sources, and undoubtedly have the greater academic authority.
Metrical summary
Refrain
7' | 7 7' | 7 |
Stanzas
7' | 7 7' | 7 7' | 7 7' | 7 |
Rhyme
AA / bbbAR | I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX | X | XI | XII | XIII | XIV | XV | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A | eɾ | |||||||||||||||
b | iɾ | i | aɾ | aŋ | oŋ | ɛ | eŋ | ou̯ | oɾ | a | ei̯ | eu̯ | aʣ | eʣ | uʣ |
Estimated performance times
Average syllables / min. | Time | |
---|---|---|
Very slow | 50 | 27:36 |
Slow | 100 | 13:48 |
Medium | 150 | 9:11 |
Fast | 200 | 6:54 |
Very fast | 250 | 5:31 |
These are very approximate total times for a full sung (or spoken) performance of all stanzas with all repeats of the refrain. Note that the speed is in average syllables per minute, and no particular mensural interpretation is assumed. More ornamented music will reduce the syllabic speed considerably. Remember also to add time for instrumental preludes, interludes and postludes.
Total syllables: 1380