Como Santa María guardou de mórte ũa judéa que espenaron en Segóvia; e porque se acomendou a ela non morreu nen se firiu.
Line | Refrain | Metrics | |
1 | Quen crevér na Virgen santa, | 7' A | |
2 | ena coita valer-ll-á. | 7 B | |
Stanza I | |||
3 | Dest' un miragr', en verdade, | 7' c | |
4 | fez en Segóvi' a cidade | 7' c | .royo |
5 | a Madre de pïedade, | 7' c | |
6 | qual este cantar dirá | 7 B | |
Stanza II | |||
7 | dũa judéa achada | 7' c | |
8 | que foi en érr' e fillada | 7' c | |
9 | e a esfalfar levada | 7' c | |
10 | dũa pena qu' i está | 7 B | |
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/107 | |||
Stanza III | |||
11 | muit' alta e muit' esquiva. | 7' c | |
12 | E ela diss': Ai, cativa, | 7' c | |
13 | como póde ficar viva | 7' c | |
14 | quen daquí a caer há, | 7 B | |
Stanza IV | |||
15 | senôn se Déus xe querría! | 7' c | |
16 | Mas tu, Reínna María, | 7' c | |
17 | u crischãidade fía, | 7' c | |
18 | se tal és com' oí ja | 7 B | |
Stanza V | |||
19 | que acórre-las coitadas | 7' c | |
20 | que ti son acomendadas, | 7' c | |
21 | ontre toda-las culpadas | 7' c | |
22 | val a mi, ca mestér m' há. | 7 B | |
Quen crevér na Virgen santa... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/107 | |||
Stanza VI | |||
23 | E se ficar viv' e sãa, | 7' c | |
24 | lógo me farei crischãa | 7' c | |
25 | ante que seja mannãa | 7' c | |
26 | cras, u al non haverá. | 7 B | |
Quen crevér na Virgen santa... | |||
Stanza VII | |||
27 | Os judéus que a levaron | 7' c | |
28 | na camisa a leixaron | 7' c | |
29 | e lógo a espenaron, | 7' c | |
30 | dizendo: “Alá irá!” | 7 B | |
Quen crevér na Virgen santa... | |||
Stanza VIII | |||
31 | Mais pois dalí foi caúda, | 7' c | |
32 | da Virgen foi acorruda; | 7' c | |
33 | porên non foi pereçuda, | 7' c | |
34 | pero caeu lonj' alá | 7 B | |
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/107 | |||
Stanza IX | |||
35 | jus' a pé dũa figueira, | 7' c | |
36 | e ergeu-se mui ligeira- | 7' c | |
37 | ment' e foi-se sa carreira | 7' c | |
38 | dizendo: “Sempre será | 7 B | |
Stanza X | |||
39 | bẽeita a Grorïosa, | 7' c | |
40 | Madre de Déus precïosa, | 7' c | |
41 | que me foi tan pïadosa; | 7' c | |
42 | e quena non servirá?” | 7 B | |
Quen crevér na Virgen santa... | |||
Stanza XI | |||
43 | E chegou aa eigreja | 7' c | |
44 | daquela que sempre seja | 7' c | |
45 | bẽeita, u mui sobeja | 7' c | |
46 | gente viu, e diss': “Acá | 7 B | |
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/107 | |||
Stanza XII | |||
47 | vĩid' e batiçar-m-edes, | 7' c | |
48 | e tal miragr' oïredes | 7' c | |
49 | que vos maravillaredes, | 7' c | |
50 | e tod' hóm' assí fará.” | 7 B | |
Quen crevér na Virgen santa... | |||
Stanza XIII | |||
51 | E tan tóst' aquela gente | 7' c | |
52 | a batiçou mantenente; | 7' c | |
53 | e foi sempre ben creente | 7' c | |
54 | da que por nós rogará | 7 B | |
Stanza XIV | |||
55 | a séu Fillo grorïoso | 7' c | |
56 | que nos seja pïadoso | 7' c | |
57 | eno día temeroso | 7' c | |
58 | quando julgar-nos verrá. | 7 B | |
Quen crevér na Virgen santa... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/107 | |||
Manuscript references
External links marked are to facsimiles on Greg Lindahl's Cantigas de Santa Maria website.
[E] | 107 | viewhttp://www.pbm.com/~lindahl/cantigas/facsimiles/E/228small.htmlExternal link |
[T] | 107 |
Oxford CSM Database record
External link to poem data: CSM 107http://csm.mml.ox.ac.uk/index.php?p=poemdata_view&rec=107
Links to the Oxford database are provided with the kind permission of the project team. When planning a concert or recording, I would recommend that you use (and credit) my more pragmatic texts and supporting materials in the preparation of your performance, but that you request permission from the Oxford database team to reproduce (and credit) their own critically edited texts in your programme or liner notes, as these adhere to stricter criteria that keep them closer to the original sources, and undoubtedly have the greater academic authority.
Metrical summary
Refrain
7' 7 |
Stanzas
7' 7' 7' 7 |
Rhyme
AB / cccBR | I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX | X | XI | XII | XIII | XIV | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A | anta | ||||||||||||||
B | a | ||||||||||||||
c | ade | ada | iβa | i.a | adas | aŋa | aɾoŋ | uda | ei̯ɾa | oza | eʤa | edes | ente | ozo |
Estimated performance times
Average syllables / min. | Time | |
---|---|---|
Very slow | 50 | 13:10 |
Slow | 100 | 6:35 |
Medium | 150 | 4:23 |
Fast | 200 | 3:17 |
Very fast | 250 | 2:38 |
These are very approximate total times for a full sung (or spoken) performance of all stanzas with all repeats of the refrain. Note that the speed is in average syllables per minute, and no particular mensural interpretation is assumed. More ornamented music will reduce the syllabic speed considerably. Remember also to add time for instrumental preludes, interludes and postludes.
Total syllables: 659