CSM Cantiga 49 Lyrics: Ben com' aos que van per mar

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Ben com' aos que van per mar
Cantiga 49: Ben com' aos que van per mar
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Epigraph  

Esta é de como Santa María guïou os roméus, que ían a sa eigreja a Seixôn e erraran o caminno de noite.

Line Refrain  Metrics  
1 Ben com' aos que van per mar 8  A
2 a estrela guía, 5' B
3 outrossí aos séus guïar 8  A
4 vai Santa María. 5' B
 
  Stanza I     
5 Ca ela nos vai demostrar 8  c
6 de como nos guardemos 6' d
7 do démo e de mal obrar, 8  c
8 e en como gãemos 6' d
9 o séu reino que non á par, 8  c
10 que nós ja perdemos 5' d
11 per don' Éva, que foi errar 8  c
12 per sa gran folía. 5' B
  Ben com' aos que van per mar...    
 
  Stanza II     
13 E ar acórre-nos aquí 8  c
14 enas mui grandes coitas, 6' d
15 segund' éu sei ben e oí, 8  c
16 quaes avemos doitas; 6' d
17 ca muitos ómees éu vi 8  c
18 e molléres moitas 5' d
19 a que el' acorreu assí 8  c
20 de noit' e de día. 5' B
  Ben com' aos que van per mar...    
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson
www.cantigasdesantamaria.com/csm/49
 
  Stanza III     
21 E, segund' éu oí dizer, 8  c
22 ũa mui gran companna 6' d
23 de roméus ar foi guarecer 8  c
24 en ũa gran montanna, 6' d
25 en que s' ouvéran de perder 8  c
26 con coita estranna, 5' d
27 porque lles foi escurecer 8  c
28 e perderon vía. 5' B
  Ben com' aos que van per mar...    
 
  Stanza IV     
29 E sen aquest' un med' atal 8  c
30 enos séus corações 6' d
31 avían mui féro mortal, 8  c
32 ca andavan ladrões 6' d
33 per i fazendo muito mal; 8  c
34 porend' orações 5' d
35 fezéron todos i sen al, 8  c
36 quis come sabía. 5' B
  Ben com' aos que van per mar...    
 
  Stanza V     
37 E chamand' a Madre de Déus, 8  c
38 com' é nósso costume, 6' d
39 que dos graves pecados séus 8  c
40 perdess' ela queixume; 6' d
41 e lógo aqueles roméus 8  c
42 viron mui gran lume 5' d
43 e disséron: “Ai, Sennor, téus 8  c
44 somos todavía.” 5' B
  Ben com' aos que van per mar...    
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson
www.cantigasdesantamaria.com/csm/49
 
  Stanza VI     
45 E en aquel gran lum' entôn 8  c
46 viron ũa mui béla 6' d
47 mollér de córp' e de faiçôn, 8  c
48 e ben come donzéla 6' d
49 lles pareceu; e pero non 8  c
50 siía en séla, 5' d
51 mas tinna na mã' un bastôn CSM 49:51Note here the form tinna (synonymous with tiínna), with just two natural syllables. This is found in [E] and [To] (spelled tĩa) and reproduced by Mettmann, and it provides good solid support for the use of synaeresis in tiínna elsewhere. 8  c
52 que resprandecía. 5' B
  Ben com' aos que van per mar...    
 
  Stanza VII     
53 E poi-la donzéla chegou, 8  c
54 todas essas montannas 6' d
55 do séu gran lum' alumẽou, 8  c
56 e lógo as compannas 6' d
57 dereito a Seixôn levou 8  c
58 e per muit' estrannas 5' d
59 térras en salvo os guïou 8  c
60 come quen podía. 5' B
  Ben com' aos que van per mar...    
 

Footnotes

Line 51:

Note here the form tinna (synonymous with tiínna), with just two natural syllables. This is found in [E] and [To] (spelled tĩa) and reproduced by Mettmann, and it provides good solid support for the use of synaeresis in tiínna elsewhere.

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Footnotes

E1:

Comparing this phrase with the second line of the refrain, and the vuelta, it appears that the [E] scribe lost track of the non-standard clef position and wrote these four notes and ligatures a line too low on the stave. Elmes notes this, and observes that [To] is correct.

Manuscript references

External links marked are to facsimiles on Greg Lindahl's Cantigas de Santa Maria website.

[E]49viewhttp://www.pbm.com/~lindahl/cantigas/facsimiles/E/137small.htmlExternal link
[T]49 
[To]63view p1http://www.pbm.com/~lindahl/cantigas/facsimiles/To/bob059small.gifExternal link
view p2http://www.pbm.com/~lindahl/cantigas/facsimiles/To/bob060small.gifExternal link

Oxford CSM Database record

External link to poem data:  CSM 49http://csm.mml.ox.ac.uk/index.php?p=poemdata_view&rec=49

Links to the Oxford database are provided with the kind permission of the project team. When planning a concert or recording, I would recommend that you use (and credit) my more pragmatic texts and supporting materials in the preparation of your performance, but that you request permission from the Oxford database team to reproduce (and credit) their own critically edited texts in your programme or liner notes, as these adhere to stricter criteria that keep them closer to the original sources, and undoubtedly have the greater academic authority.

Metrical summary

Refrain

8  5'  8  5'

Stanzas

8  6'  8  6'  8  5'  8  5'

Rhyme

ABAB / cdcdcdcB
 RIIIIIIIVVVIVII
A 
Bi.a
c ialɛu̯sou̯
d emosoi̯tasaɲaoŋesumeɛlaaɲas

Estimated performance times

Average syllables / min. Time
Very slow5012:35
Slow1006:17
Medium1504:12
Fast2003:08
Very fast2502:31

These are very approximate total times for a full sung (or spoken) performance of all stanzas with all repeats of the refrain. Note that the speed is in average syllables per minute, and no particular mensural interpretation is assumed. More ornamented music will reduce the syllabic speed considerably. Remember also to add time for instrumental preludes, interludes and postludes.

Total syllables: 630