Como Santa María do Poi salvou ũa dona d' érro que ll' aponna séu marido.
Line | Refrain | Metrics | |
1 | Com' há gran pesar a Virgen dos que gran pecado fazen, | 7' | 7' A|
2 | outrossí en salvar punna os que en tórto non jazen. | 7' | 7' A|
Stanza I | |||
3 | Desto direi un miragre que en térra de Gasconna | 7' | 7' b|
4 | fez a Virgen grorïosa, que sobre nós mão ponna | 7' | 7' b|
5 | por que ao gran joízo non vaamos con vergonna | 7' | 7' b|
6 | ant' aquel que as maldades e os érros se desfazen. | 7' | 7' A|
Com' há gran pesar a Virgen dos que gran pecado fazen... | |||
Stanza II | |||
7 | Alí foi un cavaleiro grand' e apóst' e fremoso | 7' | 7' b|
8 | e emparentado muito e rico e poderoso; | 7' | 7' b|
9 | mais casou con ũa dona, e foi dela tan ceoso | 7' | 7' b|
10 | como se fezésse tórto, en que outras muitas jazen. | 7' | 7' A|
Com' há gran pesar a Virgen dos que gran pecado fazen... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/341 | |||
Stanza III | |||
11 | En coidando que ll' errara, dava-lle mui maa vida, | 7' | 7' b|
12 | e muitas vezes maltreita éra del e mal ferida; | 7' | 7' b|
13 | e de comer pouc' havía, ar andava mal vestida, | 7' | 7' b|
14 | ca molléres con maridos ceosos tal vida fazen. | 7' | 7' A|
Com' há gran pesar a Virgen dos que gran pecado fazen... | |||
Stanza IV | |||
15 | A dona maravillada foi desto que lle fazía, | 7' | 7' b|
16 | e mui coitada chorando un día con ele falou | 7' | 7' b|
17 | e disse-ll' assí: “Marido, de grado saber querría | 7' | 7' b|
18 | de vós se han d' haver pẽa os que en tórto non jazen.” | 7' | 7' A|
Com' há gran pesar a Virgen dos que gran pecado fazen... | |||
Stanza V | |||
19 | Diz el: “Porquê mio dizedes?” Diss' ela: “Porque vos vejo | 7' | 7' b|
20 | andar contra mi sannudo, de que hei medo sobejo; | 7' | 7' b|
21 | e de saber por que éste, ren tan muito non desejo, | 7' | 7' b|
22 | e os que me mezcran vósco, par Déus, mui gran tórto fazen.” | 7' | 7' A|
Com' há gran pesar a Virgen dos que gran pecado fazen... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/341 | |||
Stanza VI | |||
23 | Disse-ll' el: “A min disséron que me fazedes gran tórto, | 7' | 7' b|
24 | e tan gran pesar hei ende que querría seer mórto; | 7' | 7' b|
25 | ca de tal cousa com' esta non póss' éu haver conórto, | 7' | 7' b|
26 | e maa ventura venna a quantos en esto jazen.” | 7' | 7' A|
Com' há gran pesar a Virgen dos que gran pecado fazen... | |||
Stanza VII | |||
27 | Diss' ela: “Ja Déus non queira que éu en tal tórto jaça, | 7' | 7' b|
28 | e non há no mundo salva que éu sobr' esto non faça; | 7' | 7' b|
29 | e sequér en un gran fógo en meo daquela praça | 7' | 7' b|
30 | me meterei, ca non sõo daquelas que esto fazen.” | 7' | 7' A|
Com' há gran pesar a Virgen dos que gran pecado fazen... | |||
Stanza VIII | |||
31 | Diss' ele: “Par Déus, no fógo non quéro que vós queimedes, | 7' | 7' b|
32 | mais en aquel altar santo do Poi quéro que juredes | 7' | 7' b|
33 | que tórto non me fezéstes, e ar quéro que saltedes | 7' | 7' b|
34 | de cima daquela pena con esses que juso jazen.” | 7' | 7' A|
Com' há gran pesar a Virgen dos que gran pecado fazen... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/341 | |||
Stanza IX | |||
35 | Diss' ela: “De mui bon grado farei o que me mandades, | 7' | 7' b|
36 | en tal que maa sospeita per ren de mi non hajades.” | 7' | 7' b|
37 | E pera o Poi se foron, e de cérto ben sabiades | 7' | 7' b|
38 | que foron i grandes gentes come enas féstas fazen. | 7' | 7' A|
Com' há gran pesar a Virgen dos que gran pecado fazen... | |||
Stanza X | |||
39 | E pois disséron a missa, sobr' o altar pos as mãos, | 7' | 7'|
40 | jurando que non ll' errara pela lee dos crischãos | 7' | 7'|
41 | [.........................................................] †CSM 341:41There is a gap in [E] here the size of two lines (four hemistichs), and unfortunately this cantiga does not appear in any other manuscript. However, in contrast to the rather ruinous gap in CSM 331, the story here seems to hold up reasonably well without the missing part. An instrumental interlude could therefore fill the rest of the stanza, perhaps, or alternatively, these two lines could be run into the next two, making an extended stanza before the refrain. Creative performers will have yet more ideas, no doubt. | — |   |
42 | [.........................................................] | — |   |
Com' há gran pesar a Virgen dos que gran pecado fazen... | |||
Stanza XI | |||
43 | Des que aquest' houve dito, lóg' ante toda a gente | 7' | 7' b|
44 | sobiu encima da pena, corrend' esforçadamente, | 7' | 7' b|
45 | e diss' a mui grandes vózes: “Madre daquel que non mente, | 7' | 7' b|
46 | val-me, ca tu sempre vales aos que tórto non fazen.” | 7' | 7' A|
Com' há gran pesar a Virgen dos que gran pecado fazen... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/341 | |||
Stanza XII | |||
47 | Pois sa razôn acabada un brïal ben feito houv', en | 7' | 7' b|
48 | ficou, sen null' outro pano, e catou e viu o geito | 7' | 7' b|
49 | muit' alt' e muit' espantoso; mais pavor per nïún preito | 7' | 7' b|
50 | non houve, com' han aquelas que en culpa mortal jazen. | 7' | 7' A|
Com' há gran pesar a Virgen dos que gran pecado fazen... | |||
Stanza XIII | |||
51 | E leixou-se caer lógo sen niũa deteença, | 7' | 7' b|
52 | havend' en Santa María, que é verdade, creença, | 7' | 7' b|
53 | que quis que as cousas duras lle fezéssen reverença | 7' | 7' b|
54 | en lle seer saborosas ben come as móles fazen. | 7' | 7' A|
Com' há gran pesar a Virgen dos que gran pecado fazen... | |||
Stanza XIV | |||
55 | Assí que non foi ferida nen en pée nen en mão | 7' | 7' b|
56 | nen en nïún outro nembro, ant' houv' o córpo ben são; | 7' | 7' b|
57 | e o logar que esquivo éra, tornou-se-lle chão, | 7' | 7' b|
58 | pero o logar é duro e muitas pédras i jazen. | 7' | 7' A|
Com' há gran pesar a Virgen dos que gran pecado fazen... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/341 | |||
Stanza XV | |||
59 | O marido, pois viu esto, perdeu todos séus antollos | 7' | 7' b|
60 | e foi mui corrend' ant' ela lógo ficar os gẽollos | 7' | 7' b|
61 | e disse-ll': “Ai, santa dona,” muito chorando dos ollos, | 7' | 7' b|
62 | “perdõa-me, ca perdõa Déus aos que érro fazen.” | 7' | 7' A|
Com' há gran pesar a Virgen dos que gran pecado fazen... | |||
Stanza XVI | |||
63 | Ela perdõou-lle lógo, e déron todos loores | 7' | 7' b|
64 | aa Virgen grorïosa, que é Sennor das sennores; | 7' | 7' b|
65 | e tan tóste o miragre meteron ontr' os maiores | 7' | 7' b|
66 | miragres eno gran livro, en que outros muitos jazen. | 7' | 7' A|
Com' há gran pesar a Virgen dos que gran pecado fazen... | |||
Footnotes
Line 41: | There is a gap in [E] here the size of two lines (four hemistichs), and unfortunately this cantiga does not appear in any other manuscript. However, in contrast to the rather ruinous gap in CSM 331, the story here seems to hold up reasonably well without the missing part. An instrumental interlude could therefore fill the rest of the stanza, perhaps, or alternatively, these two lines could be run into the next two, making an extended stanza before the refrain. Creative performers will have yet more ideas, no doubt. |
Footnotes
E1: | Due to a poor choice of clef position at the start of this stave, the music scribe was forced to place this .owo ligature on top of the de- of desfazen, but then wrote the de back in, in small letters underneath and to the left. |
Manuscript references
External links marked are to facsimiles on Greg Lindahl's Cantigas de Santa Maria website.
[E] | 341 | viewhttp://www.pbm.com/~lindahl/cantigas/facsimiles/E/607small.htmlExternal link |
Oxford CSM Database record
External link to poem data: CSM 341http://csm.mml.ox.ac.uk/index.php?p=poemdata_view&rec=341
Links to the Oxford database are provided with the kind permission of the project team. When planning a concert or recording, I would recommend that you use (and credit) my more pragmatic texts and supporting materials in the preparation of your performance, but that you request permission from the Oxford database team to reproduce (and credit) their own critically edited texts in your programme or liner notes, as these adhere to stricter criteria that keep them closer to the original sources, and undoubtedly have the greater academic authority.
Metrical summary
Refrain
7' | 7' 7' | 7' |
Stanzas
7' | 7' 7' | 7' 7' | 7' 7' | 7' |
Rhyme
AA / bbbAR | I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX | X | XI | XII | XIII | XIV | XV | XVI | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A | aʣeŋ | aʣeŋ | |||||||||||||||
b | oɲa | ozo | ida | i.a | eʤo | ɔɾto | aʦa | edes | ades | ente | ei̯to | enʦa | aŋo | oʎos | oɾes |
Estimated performance times
Average syllables / min. | Time | |
---|---|---|
Very slow | 50 | 30:43 |
Slow | 100 | 15:21 |
Medium | 150 | 10:14 |
Fast | 200 | 7:40 |
Very fast | 250 | 6:08 |
These are very approximate total times for a full sung (or spoken) performance of all stanzas with all repeats of the refrain. Note that the speed is in average syllables per minute, and no particular mensural interpretation is assumed. More ornamented music will reduce the syllabic speed considerably. Remember also to add time for instrumental preludes, interludes and postludes.
Total syllables: 1536