Esta é de loor de Santa María.
Line | Refrain | Metrics | |
1 | Muito per dev' a Reínna | 7' A | |
2 | dos céos seer loada | 7' B | |
3 | de nós, ca no mundo nada | 7' B | |
4 | foi ben come Fror d' Espinna. | 7' A | |
Stanza I | |||
5 | Ca sempre santivigada | 7' B | |
6 | foi des que a fez séu padre | 7' c | |
7 | eno córpo de sa madre, | 7' c | |
8 | u jouve des pequeninna. | 7' A | |
Muito per dev' a Reínna... | |||
Stanza II | |||
9 | E ar foi de Déus amada, | 7' B | |
10 | ca sempre fez bõa vida, | 7' c | |
11 | e de todo ben comprida | 7' c | |
12 | ar foi seendo meninna. | 7' A | |
Muito per dev' a Reínna... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/310 | |||
Stanza III | |||
13 | E porende saüdada | 7' B | |
14 | foi do ángeo atanto | 7' c | |
15 | que lle disso: “Déus o santo | 7' c | |
16 | de ti nacerá aginna.” | 7' A | |
Muito per dev' a Reínna... | |||
Stanza IV | |||
17 | E depois ficou prennada | 7' B | |
18 | de Déus poderos' e fórte, | 7' c | |
19 | que por nós prendeü mórte | 7' c | .ra |
20 | e resorgiu mannaninna. | 7' A | |
Muito per dev' a Reínna... | |||
Stanza V | |||
21 | E con Déus é eixalçada, | 7' B | |
22 | e el lle déu tal vertude | 7' c | |
23 | que por dar a nós saúde | 7' c | |
24 | no-la déu por meezinna. | 7' A | |
Muito per dev' a Reínna... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/310 | |||
Stanza VI | |||
25 | E porên, Sennor honrrada, | 7' B | |
26 | ta mercee en mi seja | 7' c | |
27 | que me léves u te veja | 7' c | |
28 | daquesta vida mesquinna. | 7' A | |
Muito per dev' a Reínna... | |||
Manuscript references
External links marked are to facsimiles on Greg Lindahl's Cantigas de Santa Maria website.
[E] | 310 | viewhttp://www.pbm.com/~lindahl/cantigas/facsimiles/E/550small.htmlExternal link |
[F] | 30 |
Oxford CSM Database record
External link to poem data: CSM 310http://csm.mml.ox.ac.uk/index.php?p=poemdata_view&rec=310
Links to the Oxford database are provided with the kind permission of the project team. When planning a concert or recording, I would recommend that you use (and credit) my more pragmatic texts and supporting materials in the preparation of your performance, but that you request permission from the Oxford database team to reproduce (and credit) their own critically edited texts in your programme or liner notes, as these adhere to stricter criteria that keep them closer to the original sources, and undoubtedly have the greater academic authority.
Metrical summary
Refrain
7' 7' 7' 7' |
Stanzas
7' 7' 7' 7' |
Rhyme
ABBA / BccAR | I | II | III | IV | V | VI | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A | iɲa | ||||||
B | ada | ||||||
c | adɾe | ida | anto | ɔɾte | ude | eʤa |
Estimated performance times
Average syllables / min. | Time | |
---|---|---|
Very slow | 50 | 8:19 |
Slow | 100 | 4:09 |
Medium | 150 | 2:46 |
Fast | 200 | 2:04 |
Very fast | 250 | 1:39 |
These are very approximate total times for a full sung (or spoken) performance of all stanzas with all repeats of the refrain. Note that the speed is in average syllables per minute, and no particular mensural interpretation is assumed. More ornamented music will reduce the syllabic speed considerably. Remember also to add time for instrumental preludes, interludes and postludes.
Total syllables: 416